Η ιδέα για την υλοποίηση της διδακτορικής διατριβής, κατά την οποία σχεδίασα, δόμησα, και εφάρμοσα το εν λόγω ψυχοεκπαιδευτικό πρόγραμμα προέκυψε από τις προσωπικές διαδρομές μου. Αρχικά, καθοριστική ήταν η εκπαίδευσή μου ως κλινικής ψυχολόγου και ως ψυχοθεραπεύτριας. Όσο περισσότερο εμβάθυνα στο θεραπευτικό μοντέλο της Θεραπείας Σχημάτων, τόσο περισσότερο ένιωθα ενθουσιασμένη με τη ζεστασιά και την εστίαση στις πυρηνικές συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού. Οι επαγγελματικές μου εμπειρίες με τα παιδιά ενίσχυσαν την ανάγκη μου να προσφέρω σε αυτά, να διευκολύνω την κάλυψη των αναγκών τους και να βοηθήσω στην ενδυνάμωση της σχέσης γονέων-παιδιών.
Ένιωθα πως το θεραπευτικό μοντέλο της Θεραπείας Σχημάτων συνδυάζει ακριβώς αυτό που χρειάζομαι ως θεραπεύτρια και ως μητέρα πλέον. Το βίωμα της μητρότητας, με όλα τα νέα συναισθήματα και τις εμπειρίες που μου προσέφερε, καθώς και η σχέση μου με τα παιδιά μου, ενίσχυσαν την ανάγκη μου για προστασία και ενδυνάμωση της ψυχικής υγείας των παιδιών. Η μητρότητα με ώθησε να παρατηρώ τι χρειάζονται τα παιδιά και να προσπαθώ να ανταποκρίνομαι στις συναισθηματικές ανάγκες τους. Το κίνητρό μου να δημιουργήσω κάτι που θα μπορούσε να ενώσει με ασφάλεια και ζεστασιά τα παιδιά με τους γονείς τους, προλαμβάνοντας τις ψυχικές δυσκολίες, είναι αυτό που με ώθησε να επιδιώξω την εκπόνηση της εν λόγω έρευνας.
Στα πλαίσια εκπόνησης της διδακτορικής μου διατριβής, εφάρμοσα μαζί με την ερευνητική ομάδα με την οποία συνεργάζομαι, ψυχοεκπαιδευτικές ομάδες παιδιών (9-13 ετών) και γονέων βασισμένες στη Θεραπεία Σχημάτων. Αυτό σημαίνει πως πραγματοποιήθηκαν ομαδικές συναντήσεις με παιδιά προκειμένου μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδι να γνωρίσουν καλύτερα και να μάθουν να αγαπούν τον εαυτό τους, να συνάπτουν υγιείς σχέσεις με τους άλλους και να διαχειρίζονται δύσκολες για αυτά καθημερινές καταστάσεις, να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται δυσλειτουργικές πλευρές του εαυτού τους, να υιοθετούν πιο υγιείς και λειτουργικές, όπως επίσης και τη διαχείριση των στρατηγικών αντιμετώπισης. Ομαδικές συναντήσεις πραγματοποιούνται ξεχωριστά και με τους γονείς των παιδιών που συμμετέχουν στις ανωτέρω ομάδες. Οι γονείς μέσα από βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδι εκπαιδεύονται στις πυρηνικές συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών τους, στην κάλυψή τους, στην ενίσχυση του δεσμού με το παιδί αλλά και του γονεϊκού τους ρόλου.
Η κάθε ομάδα αποτελείται από 10-12 μέλη το πολύ προκειμένου να υπάρχει επαρκής χρόνος για όλα τα μέλη να συμμετέχουν στις δραστηριότητες. Η δομή του προγράμματος κάθε ομάδας είναι πολύ συγκεκριμένη και η κάθε συνάντηση έχει έναν προκαθορισμένο στόχο.
Οι ομάδες των παιδιών αποτελούνται από 16 εβδομαδιαίες συναντήσεις ενώ οι ομάδες των γονέων αποτελούνται από 10 συναντήσεις ανά δεκαπενθήμερο.
Το ερευνητικό πλαίσιο των ψυχοεκπαιδευτικών ομάδων
Το θέμα της διατριβής, πάνω στην οποία βασίζονται αυτές οι ομάδες, είναι: “Προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών μέσω της Θεραπείας Σχημάτων: Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση προγράμματος παρέμβασης“, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η έρευνα έχει λάβει τριετή υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε υπό την ακαδημαϊκή επίβλεψη της κ. Ευαγγελίας Γαλανάκη, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ και την κλινική εποπτεία της κ. Κατερίνας Αγγελή, Κλινικό Ψυχολόγο (PhD)- Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια, Θεραπεύτρια Σχημάτων Παιδιών, Εφήβων & Ενηλίκων.